Tuesday 14 February 2012

KISMIS

Dari kisah benar inilah , saya merasakan anak2 istimewa ini, sepatutnya diberi apa yang  boleh mencerdaskan minda mereka. Jadi, pada pendapat saya, eloklah mereka diberi makan kismis. (anggur kering) Bilangan kismis yang diberi, mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w., iaitu bilangan yang ganjil, samada 3, 5, 7, atau 9  biji. Majoriti peminat kismis  90% hanya segelintir murid yang dari berbagai kategori sahaja yang tidak mahu mengambil kismis. Kebanyakkannya, ada yanng hendak segenggam sekali makan. Fasal kismis ni pun  berbagai ragam dan perangai  boleh diceritakan. ada yang sentiasa menadah, sebab berkenan dan ada yang menyorokkan tangann mereka ......

Ibu !, kismis, kadangkala terlepas pandang untuk memberi mereka kismis, baru tersentak kami, untuk mengambil bekasnya dan membilang  sebanyak 7 biji seorang, yang dah pandai membilang, mereka sendiri yang bilang dan memberikan kepada kawannya.

kadang2 ada yang menyebut, ibu! sekemis, macamana sekalipun adalah menyebut benda yang sama. sekurang2nya kita jadikan amalan, kita hanya berusaha,  merancang dan memohon Allah yang mengurniakannya.

Dng izin Allah pada suatu hari, Allah melaksanakan (Kun.. fayakun....) jadi, jadilah......lebih kurang maksud  ayat. Buat masa sekarang ni, sedikit sebanyak, ada perubahan terhadap kecerdasan minda mereka. Untuk pengetahuan umum rata2 , anak - anak istimewa yang bermasalah pembelajaran, adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai kurang daya ingatan dalam mengingat sesuatu yang diajar. .

No comments:

Post a Comment