Monday 6 February 2012

Seronok dgn perkembangan anak didik pendidikan Khas

Dua, tiga minggu yg lalu, dua org murid baru, didaftarkan. pd mulanya saya lihat2, tegur2 dri jauh je....memandangkan tugas penyelaas di awal thn agak sibuk...seorang terbaring je.., memunggah, menyepah nyepahkan mainan puzzle, mengacau ke klas lain,..bawa botol susu, nenen susu, dibantu oleh PPM, suap makanan yg dibekalkan oleh ibunya.....(AL Hafiz), seorang lagi, berbaring2, {namanya Fareez) Dua2 suka jaga pntu campakkan kayu pembaris keluar, selipar pakai dalam kelas, sya hanya perhatikan saja dab hanya memanggil....hafiz.....!Fareez...
..Hari Isnin lepas saya pegang tangan Al hafiz untuk mengikut jejak kawan2 untuk ke perhimpunan, bersama murid di aliran PERDANA.  Mula2 dia mengeras x mau, bila pujuk dia dengan menyatakan Kak Nadia ada sama,(PPM), Hafiz ikut je.....bila sampai di perhimpunan, Hafiz x mau diam,  saya angkat dia, dudukkan, akhirnya di diletakkan bersama PPM.... barula dia beransur coool. X lama kemudian sampaiffareez bersama emaknya.....saya memegang Fareez, dudukkan bersama murid lain, tp dia nak duduk atas bangku....ikkutkan saja ragamnya.
 Bila masuk kelas, saya cuba suapkan apa makanan yg dibawa, cucur kodok, suapkan ke mulutnya, bg dia suap sendiri, ini sebbagai langkah mendekatinya, dan menjinakkannya.  masaku mengajar saya cuba dudukkan Fareez bersama kawannya  bg pensel, lembaran kerja , latih dia mewarna, dia boleh mewarna, saya cuba untuk menyambung titik putus2, rupa2nya boleh pun....seroknya saya, sejak ari itu sya cuba merapat dan tekle fareez supaya dia boleh belajar....sekarang ni Fareez agak manja dan saya cuba tekle dia supaya boleh urus diri dan boleh belajar....Ibu Fareez juga seorang yang memahami dan prihatin terhadap anaknya......

Spt murid2 lain saya bahasakan diri saya, ibu...., tp Fareez memanggilsaya Mama......itulah kelai nan Hafiz....

No comments:

Post a Comment