Monday 13 February 2012

Malunya saya (Ini hanya kisah benar)

Beberapa tahun yang lalu, saya mengajar di PPKI SK Titi Gantong, saya ditugaskan oleh Penyelaras saya  untuk menyediakan hamper utk suatu majlis, Nak murah beliau menyarankan pergi  Kedai Borong Ayer Tawar yang bukan bumiputera, untuk mendapatkan harga yang berpatutan, saya meraih simpati tokehnya (perempuan) dgn menyatakan semuanya ini untuk diagihkan kpd program2 PPKI Daerah. Rupa2nye dia juga seorang guru, yg faham dgn PPKI, Ape dia kata......Inila....yg saya tak lalu nak denga...... harga sekarang ni pun dah murah, okey saya kurangkan lagi dan  saya bg lg hadiah berupa gula - gula...dan sedikit yg lain.....
Satu yang menjadi kejutan kepada  saya, apa yg dia kata......." Kalau tak kita siapa lagi ya cikgu yang nak bela nasib budak2 ni.....kita la......dgn fasihnya dia berbahasa Melayu. Saya tersentak! dan menjadikan satu ingatan dan panduan  bg diri  saya, semoga Allah jadikan saya seorang guru yang peka dan perihatin terhadap mereka.

 Cikgu  chineese tersebut, mohon diri untuk ke belakang dengan menuding jarinya arah ke sana dan meninggalkan suaminya terus berniaga ktanya dia ada satu lg tanggungjawab. saya terus mengekorinya sementara suaminya  packing barang yang saya beli tadi.

Sekali lagi saya terkejut, rupa2nya dia buat kelas tution , saya tanya cikgu tu lagi  Ini kelas ape? Jawab cikgu tu......mereka akan  UPSR katanye, saya sekali lg terkejut ! bila melihatkan murid2nya masih kecil, Umurnya lingkungan, 9,10 tahun sahaja tetapi menyatakan mereka akan pereksa walaupun agak 2,3 tahun lagi utk UPSR.....dari situ saya jadikan panduan jgn bertindak last - last minit, bertindaklah dari sekarang....kalau inginkan kecemerlangan..... dari hari itu saya jadikan sedikit amalan anak - anak istimewa  juga semestinya  dididik dari sekarang daiantaranya dengan memakan kismis....(anggur kering) Insya Allah   saya akan sambung lagi cerita saya ye!........dah masuk waktu maghrib........

1 comment:

  1. cayalah, mak sy dah panadai tulis blog! dah ada improvement...hehe...=)

    ReplyDelete